Jeszcze kilkadziesiąt lat temu spaliny nie były aż tak dużym problemem i w zasadzie niewiele osób kwestionowało ilość szkodliwych substancji, wydalanych przez samochód. Wkrótce okazało się, że jest to o tyle istotna kwestia, że zaistniała potrzeba skonstruowania urządzenia, które będzie odpowiedzialne za to, że spaliny z samochodu staną się czystsze, a przy tym bardziej przyjazne atmosferze i środowisku. Mowa o katalizatorze. W dobie ekologicznych rozwiązań katalizator stał się niezwykle ważnym elementem układu wydechowego w samochodzie.
O złym stanie katalizatora świadczyć mogą różne objawy, często mylnie przypisywane innym usterkom samochodu. Warto zwrócić uwagę na kilka charakterystycznych symptomów.
Niepokój mogą budzić problemy z wydajnością jednostki napędowej. W trakcie jazdy może się to objawić szarpaniem samochodu albo uczuciem, że po naciśnięciu gazu paliwo nie ma dopływu do silnika. Przyczyną mogą być zalegające spaliny w przedniej części katalizatora, które blokują pracę jednostki napędowej auta.
Zauważalny wzrost ilości spalanego przez samochód paliwa może świadczyć o tym, że katalizator nie działa w sposób prawidłowy. Właściwa praca katalizatora zapewnia także prawidłową pracę sondzie lambda, która odpowiedzialna jest za dobór mieszanki paliwowo-powietrznej. Sfałszowane dane mogą skutkować ubogą mieszanką i w efekcie większym zużyciem paliwa.
Stan katalizatora można sprawdzić testując gaźnik lub czujnik tlenu. W pierwszym przypadku należy usunąć filtr powietrza i sprawdzić, czy widoczne są ślady oparów paliwa, których obecność świadczy o problemach z katalizatorem. W przypadku czujnika tlenu wystarczy tymczasowo go wymontować. Zauważalne zmiany w wydajności pojazdu będą świadczyć o tym, że katalizator nie działa prawidłowo.
Katalizator samochodowy, zwany także reaktorem katalitycznym, jest podstawową częścią układu wydechowego. Producenci zapewniają, że pierwsze problemy z katalizatorem mogą pojawić się po osiągnięciu przez samochód przebiegu rzędu 200 tys. km. W rzeczywistości jednak kłopoty występują często znacznie wcześniej ze względu na usterki spowodowane nagłymi zmianami temperatur.
Autor: Robert Juszcz, AutoParto.pl
lista poradników