Internetowa giełda części

Aktualności

Tarcze hamulcowe – rodzaje

14-02-2013

O skuteczności działania układu hamulcowego w dużej mierze stanowią tarcze hamulcowe. W poniższym artykule przedstawimy Wam współcześnie stosowane rodzaje tarcz hamulcowych – od najpopularniejszych do najbardziej zaawansowanych technicznie.

Tarcze hamulcowe dobierane są do konkretnego rodzaju samochodu w zależności od jego klasy, przeznaczenia oraz masy własnej. Częstym kryterium jest również cena, przez co w tańszych samochodach na próżno można szukać drogich tarcz hamulcowych. Rozwiązanie to zapewne znacznie podniosłoby cenę konkretnych samochodów. Ponadto przeciętne samochody osobowe nie wymagają zastosowania najnowocześniejszych rodzajów tarcz hamulcowych, gdyż codzienna eksploatacja najzwyczajniej tego nie wymaga.

Do niedawna najpopularniejszymi tarczami hamulcowymi stosowanymi w autach osobowych były tzw. monolityczne tarcze hamulcowe. Są one o wiele wydajniejsze od bębnów hamulcowych jednak poprzez fakt, że stworzone są z jednego, pełnego fragmentu metalu mają tendencję do przegrzewania i wczesnego zużywania się. Ponadto wysoka temperatura pracy monolitycznych tarcz hamulcowych w dużej mierze obniża ich skuteczność, co przy intensywnej eksploatacji jest w stanie doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Głównie dlatego zastąpienie ich poprzez nowsze rozwiązanie było kwestią czasu. „Następcami” opisywanych wcześniej tarcz są wentylowane tarcze hamulcowe, które są współcześnie najczęściej montowane w samochodach osobowych. Pomiędzy ich dwiema połówkami można znaleźć specjalne otwory, które odpowiedzialne są za odprowadzanie ciepła. Rozwiązanie to znacznie obniża ryzyko przegrzewania się. Dodatkowo wentylowane tarcze hamulcowe dobrze spisują się w intensywnej eksploatacji, a okres ich skutecznej pracy jest znacznie dłuższy niż w przypadku monolitycznych tarcz hamulcowych.

Wentylowane tarcze hamulcowe wystarczają do codziennego podróżowania autem, jednak w przypadku samochodów sportowych i jazdy ekstremalnej często okazują się niewystarczalne. Do jazdy wyścigowej stworzone zostały nawiercane i nacinane tarcze hamulcowe. Są one zaprojektowane w ten sposób, aby wyeliminować tzw. zjawisko „fadingu” czyli zaniku hamowania powstałego w wyniku zbyt dużego poziomu nagrzania się tarcz i klocków hamulcowych. Nawiercane oraz nacinane tarcze hamulcowe stworzone są ze specjalnych stopów metalu, które jeszcze efektywniej odprowadzają powstałe ciepło. W wielu przypadkach, aby takie tarcze hamulcowe mogły skutecznie pracować konieczne jest ich nagrzanie do temperatury roboczej, która ściśle określona jest w zależności od producenta tarcz hamulcowych.

Najdroższe oraz najbardziej zaawansowane technicznie są ceramiczne tarcze hamulcowe z dodatkowymi włóknami węglowymi. Ze względu na specyfikę działania najczęściej stosowane są w sportach motorowych, ale producenci samochodowi coraz częściej decydują się na ich montaż w sportowych samochodach osobowych (pierwszym seryjnie produkowanym autem wyposażonym w opisywane tarcze było Ferrari Enzo). W ceramiczne tarcze hamulcowe wyposażane są również samochody z segmentu SUV, głównie poprzez sporą masę własną, która w negatywny sposób odbija się na skuteczności i długości eksploatacji części układu hamulcowego. Ich przegrzanie nawet w intensywnej eksploatacji, podczas pokonywania kolejnego okrążenia toru wyścigowego jest niemal niemożliwe, co gwarantuje skuteczne hamowanie w każdych warunkach.

 

 

Autor: AutoParto.pl

lista aktualności

Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.