Internetowa giełda części

Aktualności

Recykling części samochodowych

28-09-2012

Jak łatwo można sobie wyobrazić, użytkowanie samochodów to spore obciążenie dla środowiska naturalnego. I nie mamy tu na myśli tylko i wyłącznie emisji spalin, ale także i wszelkich odpadów stałych i płynnych. Zaliczają się do nich m.in. zużyte lub zepsute części samochodowe.

 

W dzisiejszych czasach przetwarzanie odpadów powstałych w wyniku użytkowania samochodów przybiera trzy formy, a mianowicie utylizacji, przetwarzania surowców wtórnych i recyklingu.

 

Recykling w przypadku motoryzacji polega zazwyczaj na regeneracji zużytych części i bieżnikowaniu opon (szczególnie gdy przy produkcji nowych opon wykorzystywane są materiały pochodzące od ogumienia wycofanego z produkcji), czy też odzyskiwaniu i przetwarzaniu złomu metalowego.

 

Jak wygląda to w praktyce? Warto tu przytoczyć chociażby przeróbki i przetwarzanie  akumulatorów, niektórych tworzyw sztucznych, starych olejów i smarów, ogumienia nie nadającego się do bieżnikowania czy rozpuszczalników lakierniczych. Dzięki zaawansowanym procesom przetwórczym jesteśmy w stanie uzyskać całkowicie nowe produkty od przetworzonych surowców – mogą mieć one nowe funkcje, bądź sprawować takie same role w samochodzie.

 

Recyklingowi podlegają także wszelkie oleje samochodowe, np. silnikowe. Nie można pod żadnym pozorem wylewać ich w glebę, ponieważ momentalnie zniszczą one wszelkie organizmy roślinne i zwierzęce. Jak więc można zutylizować olej? To proste - spalając go. Przy spalaniu oleju uwalniają się węglowodory, które na skutek utlenienia zamieniają się w wodę, a także dwutlenek węgla – nie stanowi to więc poważnego problemu ekologicznego. Poza tym, w przypadku tego procesu wytwarza się energia cieplna, którą można w dowolny sposób wykorzystać.

 

Istnieje także możliwość regenerowania zużytych olejów. Proces taki polega na eliminacji z nich wszystkich czynników zanieczyszczających, m.in. sadzy, wody, produktów rozkładu i utleniania węglowodorów a także związków metali. Następnie rozdzielane są na frakcje (destylacja) i poddaje je się procesom rafinacyjnym. Na samym końcu uzyskane frakcje wykorzystuje się przy produkcji nowych olejów, przeznaczonych do sprzedaży.

 

Jeszcze inaczej sprawa ma się z akumulatorami. Jeśli są uszkodzone, a więc występują problemy z napięciem na zaciskach, mniejszą pojemnością i wartością pobieranego prądu, nie można ich regenerować. Kierowca musi więc wymienić akumulator na nowy, a stary – wyrzucić. Jednakże należy zaznaczyć, że akumulator tego typu pełen jest części, które można później wykorzystać, a mianowicie – ołowiane płyty elektrodowe, elektrolit czy plastikowa obudowa. Występuje tu pewien problem, bowiem poszczególne elementy składowe mogą trafić do różnych branży przemysłowych, a demontaż akumulatorów na poszczególne części może dokonać jedynie uprawniony do tego zakład. Zwykłe punkty złomu metalowego nie mają możliwość skupowania akumulatorów.

 

Recykling dotyczy także oczywiście tworzyw sztucznych, które są szeroko wykorzystywane przy produkcji samochodów. I tu nie obędzie się jednak bez problemów, dlatego że niektóre uszkodzone bądź zużyte części samochodowe mogą być jedynie utylizowane. Przykładowo, jedynymi tworzywami sztucznymi poddającymi się recyklingowi są termoplasty. Poza tym, sortowanie tworzyw sztucznych jest problematyczne ze względu na wymagane wysokie kwalifikacje odnośnie materiałoznawstwa. Druga sprawa jest taka, że praktycznie wszystkie tworzywa sztuczne bardzo trudno i wolno się rozkładają, a ich spalanie często jest szkodliwe z punktu widzenia środowiska.

 

Na koniec należy wspomnieć o częsciach metalowych. Zazwyczaj mogą być one częściowo wykorzystane jako zamienne. Jeśli jakieś części nie zostaną sklasyfikowane jako zdatne do wykorzystania ponownego, powinno się je traktować jak surowce wtórne i skierować do specjalnych, przetwórczych zakładów. Pewną metodą jest także tzw. „strzępienie” w specjalnych młynach, które dotyczy metali kolorowych, żelaznych czy innych materiałów.

 

 

Autor: AutoParto.pl

lista aktualności

Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.