Przeguby homokinetyczne, inaczej zwane równobieżnymi, to mechanizmy praktycznie bezobsługowe. Ich trwałość i długość eksploatacji uzależnione są od wielu czynników, takich jak jakość materiałów czy precyzja wykonania. Czy jednak potrafimy rozpoznać objawy ich zużycia oraz czy wiemy jak wydłużyć ich trwałość? Sprawdźmy.
Dźwięk przypominający terkotanie podczas dodawania gazu i jednoczesnego pokonywania zakrętu to typowy symptom nadmiernego zużycia przegubów homokinetycznych przednich półosi napędowych.
Znaczący wpływ na wytrzymałość przegubów homokinetycznych ma styl jazdy kierowcy. Sprzymierzeńcem ich długowieczności z pewnością nie są częste i gwałtowne ruszanie z miejsca na pełnym gazie i dodatkowo skręconych kołach.
Zdarza się jednak, że nawet dobrze wykonane przeguby, prawidłowo eksploatowane i nie narażane na przedwczesne zużycie, nie będą ze sobą współpracowały, jeżeli nie zapewnimy im odpowiednich warunków pracy, takich jak właściwe smarowanie oraz skuteczna ochrona przed zanieczyszczeniami. W roli „ochronnego parasola” występuje tutaj harmonijkowa, gumowa osłona zamocowana z jednej strony na przegubie, a z drugiej na półosi. Element ten to najsłabsze ogniwo układanki, które może zostać mechanicznie uszkodzone np. przez odbijające się podczas jazdy kamienie. Pęknięcia osłony to także skutki postępującego procesu starzenia gumy, z której zostały wykonane. Nawet niewielkie jej pęknięcie sprawiają, że siła ośrodkowa będzie wypychać przez nie smar na zewnętrz, a samo pęknięcie będzie się powiększać. Dodatkowo poluzowane lub całkowicie zerwane opaski zaciskające mogą powodować zsunięcie osłony i narażenie przegubu na niekorzystne działanie przedostających się zanieczyszczeń.
Pamiętajmy zatem o regularnym sprawdzaniu stanu przegubów homokinetycznych, osłon przegubów i opasek zaciskających. Nawet najmniejsze zauważone uszkodzenia gumowej powłoki osłony kwalifikują ją do natychmiastowej wymiany.
Autor: Robert Juszcz, AutoParto.pl
lista poradników