Internetowa giełda części

Wybierz samochód i części jakich szukasz

Poradniki

Oznaki zużycia przegubów homokinetycznych

23-05-2014

Przeguby homokinetyczne, inaczej zwane równobieżnymi, to mechanizmy praktycznie bezobsługowe. Ich trwałość i długość eksploatacji uzależnione są od wielu czynników, takich jak jakość materiałów czy precyzja wykonania. Czy jednak potrafimy rozpoznać objawy ich zużycia oraz czy wiemy jak wydłużyć ich trwałość? Sprawdźmy.

 

Dźwięk przy­po­mi­na­ją­cy ter­ko­ta­nie podczas do­da­wa­nia gazu i jednoczesnego pokonywania zakrętu to ty­po­wy symptom nad­mier­ne­go zu­ży­cia prze­gu­bów ho­mo­ki­ne­tycz­nych przed­nich pół­osi na­pę­do­wych.

Znaczący wpływ na wytrzymałość przegubów homokinetycznych ma styl jazdy kierowcy. Sprzymierzeńcem ich długowieczności z pewnością nie są czę­ste i gwał­tow­ne ru­sza­nie z miej­sca na peł­nym gazie i dodatkowo skrę­co­nych ko­łach.

 

Zdarza się jednak, że nawet dobrze wykonane przeguby, prawidłowo eks­plo­ato­wa­ne i nie narażane na przedwczesne zużycie, nie będą ze sobą współpracowały, jeżeli nie zapewnimy im od­po­wied­nich wa­run­ków pracy, takich jak wła­ści­we sma­ro­wa­nie oraz sku­tecz­na ochro­na przed za­nie­czysz­cze­nia­mi. W roli „ochronnego parasola” występuje tutaj har­mo­nij­ko­wa, gu­mo­wa osło­na za­mo­co­wa­na z jed­nej stro­ny na prze­gu­bie, a z dru­giej na pół­osi. Element ten to najsłabsze ogniwo układanki, które może zostać mechanicznie uszkodzone np. przez odbijające się podczas jazdy kamienie. Pęk­nię­cia osło­ny to także skutki po­stę­pu­ją­ce­go pro­ce­su sta­rze­nia gumy, z której zostały wykonane. Nawet nie­wiel­kie jej pęk­nię­cie spra­wiają, że siła ośrod­ko­wa bę­dzie wy­py­chać przez nie smar na ze­wnętrz, a samo pęk­nię­cie bę­dzie się po­więk­szać. Dodatkowo poluzowane lub całkowicie ze­rwa­ne opa­ski za­ci­ska­ją­ce mogą po­wo­do­wać zsu­nię­cie osło­ny i na­ra­że­nie prze­gu­bu na niekorzystne dzia­ła­nie przedostających się zanieczyszczeń.

 

Pamiętajmy zatem o regularnym sprawdzaniu stanu przegubów homokinetycznych, osłon prze­gu­bów i opa­sek za­ci­ska­ją­cych. Nawet najmniejsze zauważone uszko­dze­nia gu­mo­wej po­wło­ki osło­ny kwa­li­fi­ku­ją ją do na­tych­mia­sto­wej wy­mia­ny.

 

Autor: Robert Juszcz, AutoParto.pl

lista poradników

Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.