Internetowa giełda części

Wybierz samochód i części jakich szukasz

Poradniki

Zastosowanie katalizatora w samochodzie

07-08-2015

Katalizatory są obecnie stosowane we wszystkich modelach samochodów osobowych, z powodu wciąż rosnących wymogów względem ilości emisji szkodliwych substancji przez pojazdy spalinowe. W dobie ekologicznych rozwiązań katalizator to niezwykle cenne urządzenie. Zastanawiałeś się jak działa?

 

Jeszcze kilka lat temu było to mało potrzebne urządzenie. Użytkownicy kojarzyli katalizator jako urządzenie powodujące, że spaliny samochodu są czystsze i bardziej przyjazne atmosferze. Zdecydowany rozwój motoryzacji – postęp technologiczny a przede wszystkim wzrost ilości samochodów na drogach wymusiły na producentach zastosowanie tego podzespołu w każdym modelu samochodu, który opuszcza fabrykę.

 

Istotne zadania katalizatora

 

Zastosowanie katalizatora w samochodzieUrządzenie zwane katalizatorem to w rzeczywistości konwerter katalityczny, będący mieszanką substancji chemicznych. W środku urządzenia znajdują się substancje chemiczne, które powodują przyspieszenie reakcji wewnątrz samych spalin w samochodzie. Odpowiedni dobór substancji z których składa się katalizator sprawia, że w wyniku wymuszonych reakcji powstają związki, które są mniej szkodliwe dla środowiska naturalnego. Co więcej katalizatory stosowane w silnikach o zapłonie iskrowym mają możliwość redukcji tlenków azotu oraz utlenienia tlenku węgla.

 

W silnikach wysokoprężnych wykorzystywane są z kolei katalizatory, które jedynie utleniają tlenek węgla i węglowodory. Charakterystyka i specyfika pracy silników diesela uniemożliwia katalizatorom jednoczesną redukcję tlenków azotu.

 

Warto zaznaczyć, że optymalne działanie katalizatora wymaga odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej oraz temperatury samego urządzenia. Z tego właśnie powodu katalizator może być maksymalnie skuteczny tylko w silnikach z wtryskiem sterowanym m.in. sondą lambda.

 

Objawy zużycia i awarii

 

Podstawowym objawem sygnalizującym awarię katalizatora jest zapalona kontrolka awarii jednostki napędowej. W sytuacji, gdy katalizator nie utracił do końca swoich właściwości i sprawności po wykasowaniu błędu w komputerze pokładowym, problem na pewien zniknie – kontrolka nie będzie się świecić. W miarę eksploatacji samochodu i postępu procesu zużywania katalizatora problem ten będzie jednak powracał i się nasilał.

 

Skrajnie zatkany katalizator, przede wszystkim w silnikach z turbodoładowaniem objawia się także znaczącym spadkiem mocy jednostki napędowej. Katalizator potrafi się pokruszyć, wpaść do silnika i doprowadzić do poważnych usterek.

 

Jaka jest trwałość katalizatora?

 

Katalizator samochodowy (reaktor katalityczny) to podstawowa część układu wydechowego. W teorii problemy z katalizatorami mogą pojawić się po osiągnięciu przez samochód przebiegu rzędu 200-300 tys. km. Praktyka pokazuje, że kłopoty występują często znacznie wcześniej.

 

Prawidłowa eksploatacja katalizatora

 

Chcąc uniknąć problemów z zatkaniem katalizatora warto pamiętać o prawidłowej eksploatacji samochodu. Pamiętajcie, że katalizator pracuje w bardzo wysokiej temperaturze, więc lepiej nie narażać tego podzespołu na gwałtowne zetknięcie z bardzo niskimi temperaturami.

 

Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na trwałość katalizatora jest jazda na nierozgrzanym silniku przy zastosowaniu bogatej mieszanki. Niedopalone paliwo trafia bowiem do układu wydechowego, a następnie do katalizatora. Mieszanka spala się dopiero w chwili zetknięcia z ceramiczną gąbką, co wpływa na znaczący wzrost temperatury i nadmierne zużycie tego elementu. Dosyć kłopotliwe dla katalizatorów mogą okazać się także instalacje LPG.

 

Ile kosztuje nowy katalizator?

 

Niestety, nie są to niskie koszty. W zależności od rodzaju usterki na doprowadzenie samochodu do stanu używalności trzeba będzie wydać od 250 do nawet 4 tysięcy złotych.

 

Autor: Robert Juszcz, AutoParto.pl

lista poradników

Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.