Internetowa giełda części

Wybierz samochód i części jakich szukasz

Poradniki

Jak rozpoznać usterki w układzie hamulcowym?

10-07-2013

Układ hamulcowy jest niezwykle ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa. Nawet niewielkie nieprawidłowości w jego pracy mogą w przyszłości zadecydować o naszym stanie zdrowia. Właśnie dlatego istotne jest regularne kontrolowanie stanu hamulców.

Najczęstszą usterką układu hamulcowego jest jego nieszczelność, która objawia się poprzez spore ubytki płynu hamulcowego. Jest to jednak najprostsza do wykrycia usterka, z której zlokalizowaniem powinna poradzić sobie nawet osoba średnio obyta w motoryzacji. Wystarczy zwrócić uwagę na felgę koła, przy której nastąpiło rozszczelnienie – powinna być ona wilgotna i brudna od strony wewnętrznej, a zapach wokół niej powinien przypominać zapachu alkoholu.

Czasem bywa tak, że opisana metoda jest nieskuteczna. Wówczas mamy przesłanki do tego, że wyciek powstał w innym miejscu, a żeby go zlokalizować musimy zabrać się do tego inaczej. Niezwykle skuteczną metodą jest rozszerzenie nieszczelności. Jak tego dokonać? Najpierw należy uruchomić silnik samochodu, a następnie mocno wcisnąć pedał hamulca i utrzymać go w takim ustawieniu na tyle długo, aż poczujemy, że zaczyna pomału opadać. Umożliwi to rozszerzenie dziury na przewodach hamulcowych, a wylany płyn niezwłocznie pozwoli nam dojść do miejsca, w którym usterka powstała.

W przypadku usterek układu hamulcowego niekiedy zdarza się tak, że jedno lub więcej kół nie hamuje wcale, albo hamuje bardzo słabo wykorzystując zaledwie do 30% możliwości. Warto wówczas zastosować wyżej opisaną metodę, a jeżeli mocne naciśnięcie pedału hamulca nie wypchnie tłoczków hamulcowych po uprzednim zdjęciu szczęk lub klocków hamulcowych to najprawdopodobniej układ hamulcowy uległ zatkaniu. Najczęściej zapycha się przewód elastyczny i to właśnie powinna być nasza pierwsza diagnoza. Powinniśmy go odkręcić, a następnie delikatnie nacisnąć pedał hamulca, co będzie skutkowało wyciekiem płynu z przewodu. Prawdopodobnie w przewodzie elastycznym utworzył się korek ze sparciałej gumy. Należy wówczas naturalnie wymienić przewód elastyczny na nowy, a po jego wymianie zająć się odpowietrzeniem układu hamulcowego.

 

 

Autor: AutoParto.pl

lista poradników

Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.