Zima stanowi dla każdego auta nie lada wyzwanie. Wilgoć, sól na drogach, przebicia - to tylko kilka czynników, które mają negatywny wpływ na samochód. Po zimie cierpi przede wszystkim elektryka, która najgorzej znosi uroki tej pory roku.
Na pozimowe usterki narażony jest m.in. alternator, który znajduje się przy silniku, za wałem korbowym, który go napędza. Alternator wytwarza prąd z energii mechanicznej, który wykorzystywany jest do zasilania osprzętu w aucie i doładowywania akumulatora.
To, ile wytrzyma alternator należy od wielu czynników. Nie ma sztywnej reguły, która wskazywałaby, kiedy ulegnie on zużyciu. Wiele zależy od samej konstrukcji alternatora, tj. producenta i tego, jakich materiałów użyto przy produkcji oraz umiejscowienia alternatora, np. zbyt niskie narazi alternator na większe ilości brudu i wilgoci. Niektórym przyjdzie zmierzyć się z alternatorem po zaledwie kilkudziesięciu kilometrach, innym przy przebiegu stu tysięcy km. Reguły nie ma.
Awaria alternatora objawia się z reguły zapaleniem kontrolki, która wskazuje na problem z ładowaniem akumulatora. Precyzując, oznacza to, że napięcie podawane do akumulatora jest nieprawidłowe, a odpowiada za to właśnie alternator. Niestety, kontrolka ładowania akumulatora nie zapala się zawsze, gdy istnieje problem z alternatorem. Nie powinno to uśpić czujności kierowcy. Problem istnieje, jeżeli akumulator ulega zbyt szybkiemu rozładowaniu, a elektryka samochodu działa wadliwie.
Do najczęściej diagnozowanych usterek alternatora, specjaliści zaliczają m.in. zużyte łożyska lub szczotki, przebicia w uzwojeniu, pęknięcie obudowy, awarię regulatora napięcia, zatarcia w wyniku zanieczyszczeń i wilgoci oraz ewentualne zwarcia.
Jeżeli alternator jest uszkodzony, nie pozostaje nic innego, jak wymienić go na nowy. Istnieje kilka opcji jego zakupu i wymiany. Możemy zaopatrzyć się w alternator oryginalny lub zamiennik, używany alternator z pewnego źródła lub próbować go regenerować i naprawiać. To, który wariant wybierzecie powinno zależeć przede wszystkim od konkretnego przypadku. Niezależnie od wyboru, pamiętajmy, że awarii alternatora bagatelizować nie wolno.
Na koniec uwaga. Przy niesprawnym alternatorze, nawet najlepszy i najdroższy akumulator ulegnie szybszemu, niż zostało to przewidziane, zużyciu.