Internetowa giełda części

Wybierz samochód i części jakich szukasz

Poradniki

Kompletny hak holowniczy

08-07-2016

Niewiele typowych aut z ulicy, nawet typu sedan, jest w stanie pomieścić przedmioty dużych gabarytów. Z kolei kupowanie kombi lub rodzinnego minivana tylko po to, by raz na jakiś czas przewieźć większy ładunek, z reguły mija się z celem. Hak holowniczy wydaje się być więc rozwiązaniem najlepszym.

 

Zamontowanie haka holowniczego to najprostszy i bardzo skuteczny sposób na powiększenie możliwości przewozowych samochodu. Zanim zapadnie decyzja względem zakupu haka, warto zrobić rozeznanie rynku i wybrać odpowiedni wariant.

 

Kompletny hak holowniczyRodzaje haków holowniczych

 

Najstarszy i najmniej zaawansowany technologicznie rodzaj zaczepu kulowego to wariant, który znajduje się główne w starszych modelach aut. Tego typu hak holowniczy odchodzi do lamusa także ze względów prawnych. Ponadto jego zastosowanie oszpeca auto, ponieważ nie ma możliwości jego demontażu. Nieco nowszy, drugi rodzaj haków, to warianty zdejmowane, zamocowane przy pomocy śrub lub droższe z wypinaniem automatycznym.

 

Kierowcy, którzy często korzystają z przyczep, najbardziej doceniają składane odmiany haka holowniczego. Niestety to wariant, który montowany jest fabrycznie. Za pomocą dźwigni umieszczonej w bagażniku, kierowca może zaledwie w ciągu kilku chwil wysunąć bądź schować hak. Zamówienie opcjonalnego składanego haka powinno zostać złożone w momencie wybierania pojazdu w salonie. Inaczej użytkownik będzie skazany na jedną ze wcześniejszych opcji.

 

Montaż haka holowniczego

 

Niestety, ale montaż haka holowniczego to proces dosyć trudny i pracochłonny nawet dla osoby, która ma duże pojęcie w mechanice samochodowej. Ponadto montaż wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi i wiedzy. Trudno prowadzić sobie samemu i można zrobić to po prostu źle, dlatego zaleca się, by zlecić te czynności zaufanym placówkom, choćby dlatego, że nieprawidłowe zamontowanie haka może mieć fatalne konsekwencje.

 

Wybór odpowiedniego haka

 

Podczas wyboru haka holowniczego należy kierować się przede wszystkim jego tonażem, czyli maksymalnym udźwigiem. Należy pamiętać również, że DMC (dopuszczalna masa całkowita) zespołu składającego się z auta osobowego i przyczepy, nie może przekraczać 3,5 tony, jeżeli kierowca samochodu dysponuje jedynie prawem jazdy kategorii B. Innym kryterium wyboru zaczepu kulowego może być jego producent.

 

Niezależnie od tego, czy od czasu do czasu przewozimy duże przedmioty, jeździmy na camping - przyczepa, własna lub wypożyczona, może znacznie ułatwić życie, zwiększając możliwości przewozowe pojazdu. Jednak przyczepa na niewiele się zda, jeżeli nie będziemy mieli jej do czego podczepić.

lista poradników

Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.