Internetowa giełda części

Wybierz samochód i części jakich szukasz

Poradniki

Naprawa uszkodzonego hamulca ręcznego

22-08-2013

Uszkodzenia hamulca ręcznego zdarzają się dosyć często, niezależnie od marki oraz modelu samochodu. W dzisiejszym artykule znajdziecie informacje jak prawidłowo eksploatować oraz w jaki sposób dokonać ewentualnej naprawy hamulca ręcznego.

Przed przystąpieniem do naprawy hamulca ręcznego powinniśmy się dowiedzieć, które jego części nadają się do wymiany. W tym celu można przeprowadzić łatwy test. Wystarczy wyjechać pod niezbyt stromą górkę, a następnie powoli zaciągnąć hamulec ręczny. Przy trzeciej, a najwyżej czwartej zapadce hamulec powinien „złapać”, a po puszczeniu hamulca nożnego samochód nie powinien się staczać.

 

W przypadku, gdy hamulec ręczny łapie na wyższych zapadkach (piątej i wyżej) oznacza to, że zużyciu uległy okładziny cierne. Natomiast jeśli hamulec ręczny jest maksymalnie zaciągnięty, a mimo to auto stacza się z górki z całą pewnością oznacza to jego uszkodzenie.

W większości samochodów osobowych hamulec ręczny odpowiedzialny jest za blokadę dwóch tylnych kół. W momencie podciągnięcia dźwigni hamulca ręcznego cięgło znajdujące się pośrodku przesuwa się do przodu, natomiast dociśnięcie szczęki przeciwbieżnej do powierzchni roboczej bębna hamulcowego odbywa się za pośrednictwem linki hamulca.

Jeżeli hamulec ręczny nierównomiernie oddziałuje na oba koła to należy go wyregulować. Na szczęście zabieg ten można wykonać we własnym zakresie, bez konieczności posiadania szerokiej wiedzy motoryzacyjnej. Gdy upewnimy się, że hamulec ręczny nie jest zaciągnięty podłóżmy kliny pod dwa przednie koła. Następnie podnosimy tył samochodu i zabezpieczamy go, podkładając podpórki.

 

W dalszej kolejności należy wyjąć osłonę z tworzywa sztucznego, która znajduje się za dźwignią hamulca ręcznego, gdzie znajduje się śruba regulacji. Podnosimy wówczas dźwignię hamulca ręcznego tak, aby zatrzymał się on na drugiej zapadce. Teraz przykręcamy nakrętkę regulacyjną, co powinno spowodować hamowanie tylnych kół. W tym momencie przenosimy dźwignię na trzecią zapadkę, a jeżeli uda nam się to poprawnie wykonać to koła powinny zostać zablokowane. Wówczas pozostało nam nałożyć niewielką ilość smaru na miejsce mocowania dźwigni hamulca oraz ponowne zamontować osłony.

 

Autor: AutoParto.pl

lista poradników

Copyright © 2012 Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu | Polityka cookies.